Kardiolog Agnieszka Wnuk-Lipińska SiedlceAgnieszka B. Wnuk-Lipińska Specjalista Chorób Wewnętrznych Specjalista Kardiolog
badanie lekarskie kardiologiczne

Konsultacje
kardiologiczne

wykres z badania ekg

Badanie EKG

holter ciśnieniowy pomiar ciśnienia krwi

Holter ciśnieniowy

badanie holter ekg

Holter EKG

badanie echo serca

Echo serca

czerwone serce

Diagnostyka wad serca

diagnostyka bólu w klatce piersiowej

Diagnostyka i leczenie
bólów w klatce piersiowej

złóg cholesterolowy

hipercholesterolemii

leczenie nadciśnienia tętniczego

Leczenie nadciśnienia
tętniczego

Jak rzucić palenie?

Postanawiasz, że tym razem ostatecznie rzucisz palenie. Może palisz już niewielką ilość papierosów dziennie lub kilka sztuk w tygodniu. Niezależnie od tego ile to jest, powinieneś przestać.

Próbowałeś już rzucać palenie? Nie zniechęcaj się! Wielu ludzi próbowało wielokrotnie, zanim mogli całkowicie pożegnać się z tym nałogiem.

Nikotyna jest bardziej uzależniającą substancją niż heroina, kokaina, czy alkohol - dlatego tak trudno rozstać się z nałogiem palenia. Rzucenie palenia jest jednak nie tylko możliwe, ale również bardzo ważne dla Twojego zdrowia. Nie ma prawdopodobnie niczego innego, co mogłoby pomóc Twojemu zdrowiu bardziej, niż rzucenie palenia.

Palenie zwiększa Twoje ryzyko:

• Impotencji
  • Nowotworu
  • Choroby sercowo-naczyniowej
  • Choroby płuc
  • Problemów z płodnością
  • Zaćmy
  • Osteoporozy
  • Chorób zębów i przyzębia
  • Zmarszczek i szybszego starzenia się

Jak więc możesz rzucić palenie?

Myślisz o rzuceniu palenia będąc na głodzie nikotynowym? Tylko 2-5% ludzi udaje się tego dokonać. Badania pokazują, że 25-30% ludzi z sukcesem rzuca palenie przy współdziałaniu substytucji nikotynowej, a czasem wsparcia lekowego i terapii behawioralnej (zachowawczej). Dzieje się tak dlatego, że droga dająca największe szanse na sukces uderza w nałóg nikotynowy oraz w nawyki związane z paleniem.

Są trzy sposoby pomocy ludziom w pozbyciu się nałogu:

1. Zastąpienie nikotyny w papierosach inną jej formą, np. w gumie do żucia, czy plastrach. Nikotyna w tej formie uwalnia od głodu nikotynowego, nie dostarczając organizmowi szkodliwych toksyn z ciał smolistych papierosów.
  2. Zmiana nawyków. Potrzebujesz również zająć się nawykami związanymi z paleniem. Wielu ludzi pali w pewnych sytuacjach, na przykład w trakcie prowadzenia samochodu, w drodze do pracy, podczas porannej kawy lub z konkretnymi ludźmi. Inni palą, gdy się nudzą lub są zestresowani.
    W celu zmiany nawyków związanych z paleniem:
    1. Wybierz dzień rzucenia palenia i zapisz go.
    2. Wymień i zapisz pięć powodów dlaczego rzucasz palenie. Trzymaj tą listę pod ręką, żebyś często mógł do niej zaglądać. Pamiętaj, że podstawą skuteczności jest silne postanowienie i na tym warto skupić się na wstępie.
    3. Niech rodzina i przyjaciele wiedzą, że rzucasz palenie, zwłaszcza, jeśli oni palą.
    4. Wyrzuć wszystkie przedmioty związane z paleniem takie jak: papierosy, popielniczki, zapalniczki.
    5. Przygotuj się, że będziesz odczuwał ciąg do papierosa, który potrwa od zaledwie kilku sekund do kilku minut i będzie malał w ciągu kilku następnych dni. Gdy pojawi się pragnienie zapalenia należy wstać, poruszać się, napić się ciepłej wody lub wziąć kilka głębokich oddechów.
  3. Metody alternatywne lub uzupełniające. Inne opcje terapeutyczne mogą być stosowane łącznie z wyżej wymienionymi lub oddzielnie. Należą do nich: akupunktura, akupresura, aromaterapia, terapia laserowa.

Co się stanie, od kiedy rzucisz palenie?

• Po 20 minutach Twój puls i ciśnienie krwi obniży się.
  • Po 12 godzinach poziom tlenku węgla w Twojej krwi powróci do poziomu, jaki ma osoba niepaląca.
  • Po 14 dniach poprawi się funkcja Twojego układu krążenia i oddychanie.
  • Po roku będziesz miał dwukrotnie mniejsze ryzyko zawału serca, niż gdybyś nadal palił.
  • Po 5 latach ryzyko udaru mózgu będzie u Ciebie dwukrotnie mniejsze, niż gdybyś nadal palił.

I na koniec ważna wiadomość: samo czytanie tych rzeczy nic nie zmieni, a więc przystąp do działania!